Cum sa ne detoxifiem corpul si sa il pastram sanatos?

18 Jan 18

BODY DETOX – sau cum sa ne detoxifiem corpul si sa il pastram sanatos prin exercitii fizice corecte si alimentatie sanatoasa

Fie ca vorbim despre o felie de lamaie intr-un pahar cu apa, un smoothie cu spanac si ananas sau de imaginea unei persoane publice asociata unui produs sau concept, industria detoxifierii a ajuns la apogeu.

Ideea ca exista un antidot perfect care sa ne curete organismul de pacatele fast- food-ului si de efectele bahice, sa ne faca ficatul mai curat si colonul mai sanatos, este o poveste spusa frumos, din pacate, nereala. Din punct de vedere stiintific, detoxifierea se face numai in conditiile unui dependente fizice, cum sunt cele de droguri sau alcool.

Organismul uman, are, in schimb, capacitatea de a se curata de toxine, in mod natural, prin intermediul organelor cu acest rol: ficat, rinichi, plamani, colon si piele. Pentru a-l ajuta, putem sa mancam sanatos, echilibrat si variat, sa facem sport, sa invatam sa ne relaxam, sa consumam alcool moderat si sa renuntam la fumat.

Exista insa cateva alimente prezente in dieta noastra zilnica, care actioneaza in organism, la nivelul celulelor si creierului, la fel ca si opioidele (drogurile care creeaza dependenta), iar eliminarea lor din dieta ne dau aceleasi stari de sevraj, greu de gestionat uneori, fara ajutor specializat. Zaharul si faina alba, doua ingrediente prezente in majoritatea alimentelor pe care le consumam zilnic si al caror consum dezechilibreaza organismul uneori intr-o maniera periculoasa pentru sanatate si greu de reparat.

Etape pentru ajutarea organismului in detoxifierea de zahar si faina alba:

  • Includeti proteine la micul dejun: oua, lactate, quinoa, ciuperci, leguminoase (linte, naut)- proteinele se digera mai incet, pastrand senzatia de satietate pentru mai mult timp.
  • Alegeti grasimile integrale: uleiuri presate la rece, nuci, seminte, avocado. Contrar credintelor uzuale, aceste grasimi nu ingrasa, fiind chiar necesare organismului pentru functionarea optima. Ele ajuta la scaderea colesterolului, scad riscul aparitiei bolilor cardiovasculare si riscul aparitiei depresiei, pot creste arderile metabolice (uleiul din nuca de cocos presat la rece)
  • Includeti fibre in alimentatie- consumul de fibre ne confera senzatia de satietate pentru mai mult timp, nu cresc nivelul de zahar in sange si ne ofera energie. Fibre sanatoase gasim in fructe, legume, cereale integrale.
  • Consumati carbohidrati complecsi, sanatosi: fructe crude, legume crude sau gatite corect (fierte, la abur, la cuptor), cereale integrale si produse din cereale integrale (paine, paste)
  • In perioada detoxifierii organismului, nu incercati sa inlocuiti zaharul cu indulcitori. Studiile spun ca substitutiile de acest gen nu ne ajuta sa scapam de pofta de dulce.
  • Adoptati schema alimentara zilnica cu 3 mese si 2 gustari; in acest fel nu va mai aparea senzatia de foame, glicemia se va pastra in limite normale si tendinta de a manca alimente procesate cu zahar si faina alba se va diminua
  • Hidratati-va cu 6- 8 pahare de apa in fiecare zi
  • Cititi cu atentie etichetele: cele mai multe produse procesate, cum sunt sosurile, painea, dressingurile, cafeaua aromatizata, contin zahar. De asemenea, zaharul poate aparea pe eticheta sub diferite denumiri: sirop, malt, fructoza, dextroza, glucoza, lactoza, melasa, sucroza, etc.

Exista o serie de alimente care ajuta organele interne (ficatul, rinichii, colonul) sa se detoxifice in mod natural:

  • Anghinarea (bogata in inulina)- are rol ajutator in detoxifierea ficatului
  • Legumele si verdeturile din familia cruciferelor: broccoli, varza, varza de Bruxelles, conopida, gulii, ridichi, hrean, rucolla, kale- bogate in fibre si substante care ajuta la detoxifierea colonului, ficatului, plamanilor
  • Portocalele- bogate in vitamina C, imbunatatesc functia de detoxifiere a ficatului
  • Lintea si, in general, leguminoasele- sunt bogate in zinc care ajuta procesul metabolic, digestia si ficatul
  • Fulgii de ovaz ajuta la secretia bilei de catre ficat, in acest fel corpul eliminand toxinele acumulate, odata cu excretia
  • Iaurtul grecesc care contine probiotice, faciliteaza digestia si ajuta organismul, pastrand in acest fel colonul curat si facilitand detoxifierea organismului

Beneficiile detoxifierii de zahar si faina:

  • Un nivel crescut de energie
  • Sistemul imunitar este mai puternic
  • Gandire mai clara
  • Beneficii anti- aging
  • O piele mai curata si un par mai puternic
  • Un stomac mai sanatos (fara balonare, gaze, alimente fermentate)
  • Articulatii mai sanatoase (odata cu eliminarea zaharului si fainii din alimentatie, procesele inflamatoare se reduc)
  • Crearea de obiceiuri alimentare sanatoase, cu efecte pe termen lung

Detox muscular

Organismul nostru este proiectat pentru miscare, prin miscarea muschilor, eliminandu-se mai eficient toxinele cu ajutorul sistemului circulator (limfatic si sanguin). Iar daca pompa sistemului circulator este inima, sistemul limfatic nu are o astfel de pompa.

Cateva sfaturi pentru un detox muscular corect:

Dusurile alternative reci-fierbinti stimuleaza circulatia limfei. Aceasta metoda poate sa faca parte din rutina dusului zilnic, sau poate fi facut imediat dupa masajul limfatic sau in orice alt moment al zilei.

Exercitii fizice si de respiratie:

Exercitiile sunt importante in circulatia limfatica. Ele vor ajuta la contractia musculara si astfel vor ajuta la imbunatatirea circulatiei sanguine.

Este indicat sa faci exercitii fizice zilnic timp de 30-40 de minute. Respiratia adanca creeaza de asemenea contractii musculare ajutand circulatia limfatica. Surplusul de oxygen va ajuta la arderea grasimilor si toxinelor, subtiind limfa (dar si sangele). Nu este neaparat necesar sa va faceti timp pentru a respire adanc si incet. La birou, in masina, in timpul dusului sau in timp ce te speli pe dinti, inainte de culcare sau imediat ce te trezesti- toate acestea sunt clipe minunate pentru a respire adanc.

Deoarece exista o concentrare mare de ganglioni limfatici in abdomen, automasajul abdominal ajuta si la procesul de detoxifiere a musculaturii. Masajul stimuleaza ganglionii si musculatura, determinand astfel drenajul limfatic. Chiar daca nu ai posibilitatea de a merge in mod regulat la un masaj profesionist, automasajul poate ajuta foarte mult. Miscarile masajului trebuie sa urmeze circulatia naturala a limfei spre inima. Miscarile sunt lungi si netede. Ai grija sa urmezi si partile laterale ale corpului, a mainilor si a picioarelor.

Exercitiile de respiratie sunt indicate sa fie practicate atunci stai confortabil pe un scaun sau pe jos, cu picioarele incrucisate, cu spatele drept, sau te poti intinde pe spate, cu picioarele indoite (talpile pe sol). Pune palma dreapta in centrul pieptului si palma stanga in centrul abdomenului(pe buric), pentru cateva momente, asculta-ti si simte-ti respiratia naturala. Cand esti pregatit, incepe sa respire din ce in ce mai adanc, dar fara efort. Inhalatia incepe in piept si se termina cu abdomenul, expiratia incepe cu abdomenul si se termina cu pieptul. Continua pentru cateva minute. Cand simti ca ai terminat, ramai in aceeasi pozitie si revino la respiratia naturala. Acest exercitiu poate fi facut in orice moment al zilei. Daca il faci inainte de culcare, te poate ajuta sa ai un somn linistit, daca il faci imediat dupa ce te trezesti, te poate inviora si te poate ajuta sa ai o zi linistita.

Detox articular

Redoarea articulara, reprezinta limitarea miscarilor sau dificultatea de a realiza miscarea unui segment, in toate gradele anatomice. Redoarea articulara este data de aderente, sau retractii musculare. Este o organizare fibroasa a colagenului, care fixeaza planurile articulare si impiedica alunecarea elementelor osoase. Este cauzata de modificari la nivelul tesuturilor moi periarticulare care duc la cresterea rezistentei, la alungirea fibrelor de collagen si a celor musculare. La instalarea unei redori articulare, participa capsula articulara si ligamentele, fascia musculara, tendonul, pielea. Factorul determinant al redorii articulare este lipsa de miscare pe intreaga amplitudine, si/sau perioade prelungite de repaus, perioade de imobilizare, ca urmare a fracturilor si luxatiilor. Redoarea articulara netratata, sau tratata incorect, poate duce la anchiloza, ceea ce e ireversibila.

Masajul terapeutic reda supletea tesuturilor, reduce aderentele si combate redorile articulare. 

Kinetoterapia, ajuta de asemenea in tratamentul functional al redorii articulare, prin realizarea miscarilor sub forma de intindere cu mentinere (stretching).

Stretching-ul reprezinta o modalitate de prelucrare a aparatului locomotor, care implica intinderea riguros controlata, de natura pasiva, activa, combinata a unor grupe musculare. Ea se exprima prin mentinerea/ modificarea unor pozitii pe durate bine determinate, timp in care o parte a musculaturii este intinsa si lucreaza in regim de contractie. Stretching-ul, ca notiune generala, cuprinde toata gama de exercitii de intindere a muschilor, ligamentelor si tendoanelor.
Mecanismul de baza al metodei este punerea in tensiune a muschiului intr-o maniera lenta, fara bruscare si cu mentinerea acestuia o durata data (intre 30 si 60 de secunde) si revenirea tot lenta, progresiva.

Stretching-ul presupune pozitii initiale comode, control psihic, lucru individual, respiratie calma, controlata,  lucru aproape zilnic, o buna incalzire a aparatului locomotor (pana la aparitia transpiratiei).

Ca si beneficii, stretching-ul amelioreaza starea muschilor, articulatiilor, tendoanelor si ligamentelor, dar si a tesuturilor conjunctive, contribuie la cresterea si dezvotarea  flexibilitatii, vitezei, fortei musculare, rezistentei musculare, mobilitatii articulare, nivelul de coordonare.

Sfaturi:

  • Relaxati-va corpul. Efectuati stretchingul numai dupa ce muschii au devenit elastici prin aplicarea unor exercitii de incalzire
  • Trebuie sa fie utilizat treptat si in sincronizare cu respiratia. Nu este nevoie de actiuni violente sau excesiv de alerte
  • Mariti eficienta tratamentului prin durata pozitiilor
  • Este indicat sa urinati inainte de a incepe
  • Tratamentul zilnic devine mai placut, daca se alcatuiesc programe combinate cu izometria, in functie de scopurile si necesitatile personale

Durata fiecarei pozitii de intindere variaza de la 10 pana la maximum 30 de secunde. In toate cazurile, insa, se impune sa se cunoasca starea muschilor.

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *